Praca jako maszynista

W pewnym momencie życia każdy staje przed wyborem swojej ścieżki zawodowej. Nasz wybór często zależy od płci oraz indywidualnych zdolności. Mówi się, że każdy chłopiec marzy o zostanie policjantem czy strażakiem. Są to jednak zawody niebezpieczne i niestety słabo opłacalne. Ostatnio mówi się dużo o rozwoju kolejnictwa w Polsce. Zakupiono nowe pociągi, a istniejące odcinki torów są gruntownie remontowane. W niektórych miastach próbuje się nawet stworzyć komunikację kolejową od nowa. Nasuwa się wniosek, że skoro branża się rozwija to potrzebni są nowi fachowcy do pracy. Rodzą się pytania, jak zostać maszynistą? Czy warto podjąć się takiej pracy? Czy jest ona dobrze opłacana?
Kolej rozwijana jest od setek lat. Każdy wie jak wygląda pociąg, jednak na przestrzeni lat zmieniło się to diametralnie. Przede wszystkim kiedyś pociągi napędzane były lokomotywą parową. Miała ona naprawdę wielkie rozmiary, a działała za pomocą wielkiego kotła, który wytwarzał parę wodną napędzającą koła. Za lokomotywą musiał być ciągnięty wagon z węglem, który systematycznie trzeba było dorzucać do pieca. Można słusznie odczuć, że praca przy obsłudze takiej lokomotywy była męcząca, ciężka i niebezpieczna. Piec musiał być zasilany o każdej porze dnia i nocy, a sama konstrukcja była skomplikowana i nie zawsze wykonana solidnie. Obecnie lokomotywy są dużo bardziej nowoczesne i komfortowe, najczęściej dzielą się na dwa typy – elektryczna i spalinowa. Elektryczna jest zasilana za pośrednictwem trakcji rozwieszonej nad torami, napędzana jest dużym silnikiem elektrycznym nie emitującym spalin. Analogicznie, lokomotywa spalinowa jest napędzana silnikiem Diesla. Od maszynisty nie jest wymagana tak olbrzymia praca jak w przypadku parowozu, jednak wciąż jest to bardzo odpowiedzialna i ciężka praca. Maszynista nie może stracić swojej koncentracji nawet na chwilę ponieważ kieruje bardzo dużym i ciężkim składem.
Aby zostać maszynistą trzeba zdać wiele skomplikowanych egzaminów poprzedzonych długimi i żmudnymi kursami. Nie jest to praca dla każdego, a wręcz tylko nieliczni mają predyspozycje psychicznie i fizyczne do zostania maszynistą. Udaje się to niewielu osobom. Trzeba mieć doskonałe zdrowie ponieważ przykładowo nawet mała wada wzroku może zdyskwalifikować z tego zawodu. Maszyniści często mają przeprowadzane dokładne badania lekarskie. Konieczna jest szeroka wiedza z zakresu mechaniki i elektryki. Przyda się wykształcenie w tych dziedzinach, ponieważ jak wiadomo, lokomotywa jest bardzo skomplikowanym urządzeniem.
Chętni do zostania maszynistą powinni zgłosić się do swojego lokalnego oddziału PKP, tam zostaną przeprowadzone kolejne etapy rekrutacji. Należy uzbroić się w cierpliwość, ponieważ selekcja jest prowadzona bardzo dokładnie. Warto jednak pozostać zmotywowanym i przejść rekrutację, praca maszynisty jest bardzo dobrze płatna, cieszy się też dużym uznaniem w społeczeństwie. Oczywiście wiąże się z różnymi korzyściami takimi jak pasjonujące częste podróże i zwiedzanie kraju niemal każdego dnia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here