Babiniec Cafe Strona Główna

Poprzedni temat «» Następny temat
Pierwsza Pomoc
Autor Wiadomość
Dodka   Wysłany: 2010-03-28, 21:35   Pierwsza Pomoc

Temat po temacie, a bałagan w chacie


Dołączyła: 15 Wrz 2008
Posty: 250
Skąd: z Glacy
Nie znalazłam podobnego tematu, więc zakładam (materiał skopiowany z forum o Amstaffach):

Zachłyśnięcie wodą

Podczas kąpieli nasz pies może zanurzyć głowę (ze zmęczenia, z nadmiaru emocji bądź też niewprawnie nurkując). W takiej sytuacji może dojść do tzw. zachłyśnięcia. Jeżeli zauważymy, że nasz pupil: gwałtownie, szybko oddycha, chwyta powietrze z wyciągniętą szyją i szeroko otwartym pyskiem, kaszla, traci świadomość i biega bez celu- musimy natychmiast działać!!

Poniżej przedstawiam Wam kilka rad, abyście potrafili poradzić sobie z tą sytuacją.

Pierwsza pomoc:
- pomagamy opróżnić drogi oddechowe z wody, oklepując lub uciskając krótkimi, energicznymi ruchami klatkę piersiową,

- w przypadku ustania oddychania podejmujemy próbę sztucznego
-oddychania, przytrzymujemy zamknięty pysk psa obiema dłońmi i wdmuchujemy powietrze do nozdrzy,
- nie wolno z muszać psa do przyjęcia określonej pozycji (np. na boku), trzeba pozwolić mu obrać dogodne dla niego ułożenie (zwykle siedzi z uniesioną głową)

Informacje wzięte z miesięcznika ,,Przyjaciel pies"

----------------------------------------------------------------------------
Pies połknął zabawkę

Gdy Twój podopieczny podczas zabawy połknął zabawkę, należy mu natychmiast podać mieszankę mleka z wodą utlenioną, w proporcji pół na pół (np. po 1 łyżeczce). Jest to na ogól dość skuteczny sposób na spowodowanie wymiotów w ciągu kilkunastu minut. Jeśli to nie skutkuje, można dawkę powtórzyć, ale tylko raz. Koniecznie należy się udać do weterynarza, nawet jeśli pies czuje się na razie dobrze. Prześwietlenie przewodu pokarmowego wskaże lekarzowi właściwe postępowanie.
Wiadomości zostały wzięte z miesięcznika "przyjaciel pies"

Bardzo często zdarza się, że psy połykają różne przedmioty w tym kamienie, guziki, kawałki patyków, części swoich zabawek i wiele innych rzeczy, które nawet nie przeszły by nam przez myśl. Kiedy kawałek jakiegoś przedmiotu utknął naszemu psu w gardle, objawami są kłopoty z oddychaniem, odruch wymiotny, osowiałość i próby wyjęcia przez psa tego kawałka, które wyglądają podobnie jak przytrzymywanie patyka podczas gryzienia obiema łapami przez naszego pupila. Możemy spróbować wyjąć samemu palcami obcy przedmiot z gardła, żeli jest on za daleko, lub nie widzimy go musimy natychmiast udać się do lekarza weterynarii, który pomorze pozbyć się naszemu pieskowi przysłowiowej kości w gardle.

Jeżeli już nasz ulubieniec połknie mały przedmiot, nie powinniśmy wpadać w panikę, należy podać mu trochę kapusty kiszonej lub zielonych warzyw, to powinno ułatwić jego wydalenie.

Jeżeli dany przedmiot jest ostry to na wszelki wypadek można napoić psa (zazwyczaj sam nie wypije pod żadnym pozorem, należy wlać mu do pyska strzykawką) olej parafinowy, który pomoże w wydaleniu ostrych przedmiotów niewielkich rozmiarów.

W sytuacji gdy nasze zabiegi nie pomagają, pies nie wydala, nie chce przyjmować pożywienia, jest obolały i osowiały należy natychmiast udać się do lekarza, gdyż istnieje niebezpieczeństwo, że dany przedmiot utknął na dobre w jelitach lub co najgorsze spowodował jego perforację. W taki przypadku niezbędna będzie operacja usunięcia ciała obcego, dzięki której nasz pupil będzie cieszył się życiem.

----------------------------------------------------------------------------

Udar cieplny

Wiele psów w gorące lata narażonych jest na udar cieplny. Aby jemu zapobiec poniżej zamieszczam Wam kilka porad. Może to w jakiś sposób uchroni od niepotrzebnych zmartwień...

Jeżeli zauważycie, że Wasz pupil wymiotuje białą pianą, należy jak najszybciej udzielić mu pierwszej pomocy (może to być udar). A mianowice:
- przenieść psa w chłodne, przewiewne, zacienione miejsce,
- zanurzyć go w chłodnej wodzie lub polewać chłodną wodą,
- brzuch i dolną część klatki piersiowej obłożyć woreczkami z lodem,
- udać się do lekarza.

Informacje wzięte z miesięcznika ,,Przyjaciel pies"

------------------------------------------------------------------


Oparzenia - Pierwsza Pomoc (Psy)

Mały piesek a nawet i dorosły potrafi wsadzić swój nos dosłownie wszędzie i spowodować tym wiele szkód. Zwierzaki to takie małe dzieci, przy których trzeba mieć oczy dookoła głowy. Zwisający kabel od żelazka, który właśnie się studzi to świetna zabawka, tak samo jak kabel od czajnika elektrycznego... Każdy z nas musi być przygotowany na udzielenie pierwszej pomocy w przypadku poparzenia naszego czworonoga.

Co może spowodować oparzenia:


Ogień - zazwyczaj zwierzęta instynktownie unikają go i takie poparzenia zdarzają się niezwykle rzadko
Woda – wrząca woda z elektrycznego czajnika, czy też zbyt ciepłe jedzenie podane pupilowi
Olej – psiaki lubią towarzyszyć nam w kuchni podczas gotowania (a nuż coś im skapnie), należy być ostrożnym aby gorący olej z patelni nie prysną na naszego pupila
Chemiczne poparzenia – pamiętajmy aby wszystkie środki czystości były trzymane z dala od naszych zwierząt! Poparzenia chemiczne są niezwykle niebezpieczne!
Porażenia prądem – psy często gryzą różnego rodzaju kable, co może doprowadzić do porażenia prądem i poparzeń najczęściej pyska.
Błyskawica – wypadki, gdy pies zostanie uderzony błyskawicą są bardzo rzadkie, ale i taką ewentualność należy brać pod uwagę.
Oparzenia słoneczne – najczęściej pojawiają się na nosach i końcówkach uszu naszych psów oraz u psów o jasnej sierści, które są krótko strzyżone na lato.

Oparzenia dzielone są na stopnie, zależne od rozległości uszkodzeń tkanki:

oparzenia pierwszego stopnia: zaczerwieniona skóra, czasem niewielka opuchlizna na ciele psa
oparzenia drugiego stopnia: uszkodzenia głębszych tkanek, rumień skóry, obumarcie jej zewnętrznej części, włosy pozostają nieuszkodzone
oparzenia trzeciego stopnia: zniszczeniu ulegają głębokie tkanki skóry wraz ze strukturami dodatkowymi, często uszkodzone są mięśnie znajdujące się pod skórą, często ze względu na rozległe uszkodzenia brak jest reakcji bólowej
oparzenia czwartego stopnia: głębokie uszkodzenia skóry oraz leżących pod nią struktur: mięśni, kości, ścięgna

W przypadku oparzeń ważny jest ich nie tylko stopień, ale i rozległość powierzchni, na której występują. Przy bardzo dużej rozległości oparzeń drugiego stopnia może dojść do zagrożenia życia z powodu niewydolności krążenia.

Działania, które powinien podjąć właściciel zwierzęcia:

Oparzenia należy jak najszybciej oziębić za pomocą chłodnej wody i namoczonego ręczniczka (należy jednak uważać, aby przy tym nie wyziębić zwierzaka).
Jeśli oparzenia są nieznaczne i zajmują niedużą powierzchnię, wystarczy nałożyć na nie chłodzącą maść na poparzenia.
Należy podać psu do picia dużo płynów
Jeśli oparzenia wyglądają na poważniejsze lub uszkodzeniu uległa duża część skóry, należy niezwłocznie udać się do lekarza weterynarii.

Oparzenia Chemiczne:

Aby zneutralizować działanie jakiegoś kwasu, z którym miał kontakt nasz pies, należy natychmiast obficie opłukać to miejsce przy pomocy mieszaniny 4 łyżeczek sody oczyszczonej zmieszanej z litrem wody.
Jeżeli nasz pies miał styczność z zasadą należy jej działanie natychmiast obficie zneutralizować przy pomocy niewielkiej ilości octu zmieszanego z wodą.
Zabrać psa do weterynarza
Pamiętajmy aby mieć na sobie gumowe rękawiczki pomagając psu, który został poparzony chemikaliami, aby zabezpieczyć swoją skórę przed ich szkodliwym działaniem


Porażenia prądem lub uderzenie przez błyskawicę:


Zanim zaczniemy ratować naszego pieska, należy usunąć, odciąć dopływ prądu, który spowodował porażenie
Sprawdź, czy serce psa bije normalnie i czy jego oddech nie jest zaburzony. Jeżeli serce przestało bić wykonaj jego masaż.
Obejrzyj jego pysk czy porażenie spowodowało poparzenia, jeżeli tak ozięb pysk psa chłodną wodą lub przyłóż namoczony ręcznik
Natychmiast zabierz psa do weterynarza

-------------------------------------------------------------------

Biegunka

Jeżeli w odchodach znajduje się krew, pies jest ospały, wymiotuje, należy od razu zabrać go do weterynarza.

Przy biegunce należy przez 24 godziny nie podawać psu żadnego pokarmu poza wodą. Jeśli po tym czasie stolec ma postać bardziej stałą można zacząć podawać psu lekko strawny pokarm. Po ok. 3 dniach jeśli wszystko jest w normie możemy zacząć podawać normalną dietę.

UWAGA! Jeżeli w odchodach znajduje się krew, pies jest ospały, wymiotuje, należy od razu zabrać go do weterynarza. Dodatkowo warto jest wziąć próbkę kału do przebadania. W tym celu warto wykorzystać specjalne pojemniki dostępne w aptekach.

UWAGA!
Niezależnie od tego, jakie będą wyniki podjętych przez Ciebie działań, po wypadku należy zwrócić się o pomoc do weterynarza!

-------------------------------------------------------------------------------------

Drgawki

W czasie ataku drgawek niemożliwa jest skuteczna pomoc. Należy pozostawić psa w spokoju. Najlepiej go nie dotykać i nie próbować chwytać za język. Trzeba zwrócić jednak uwagę, żeby pies w czasie upadku nic sobie nie uszkodził. Atak trwa zazwyczaj ok.3 minut, po tym czasie stan psa zaczyna wracać do normy. Po napadzie należy się skonsultować z lekarzem weterynarii. Jeśli atak trwa ponad 5 minut trzeba natychmiast zgłosić się do lecznicy lub wezwać pomoc do domu.

----------------------------------------------------------------------------------

Ciało obce

Często zdarza się, że do oczu i uszu psa dostają się ciała obce...

Ciało obce w uchu

Ciało obce, które dostało się do przewodu słuchowego będzie powodowało takie objawy jak:
potrząsanie głową
drapanie chorego ucha
przechylanie głowy na jedną stronę
Aby je usunąć należy mocno przytrzymać głowę psa, oświetlić przewód słuchowy i wyjąć ciało obce używając do tego celu wacika. Często obcy przedmiot znajduje się w wydzielinie zalegającej w uchu, i można go usunąć razem z nią.

Ciało obce w oku

Oczy psa są narażone na różnego rodzaju uszkodzenia, często są to ciała obce, które mogą dostać się do oka powodując jego łzawienie. Dzięki temu małe ciała obce zostają same wypłukane. Jeżeli ciało obce tkwi w oku pies wskutek bólu drapie oko bądź trze głową o podłogę. Powieki są kurczowo zaciśnięte.

Aby móc usunąć tkwiący w oku przedmiot należy silnie przytrzymać głowę psa i rozewrzeć powieki. Niekiedy udaje się usunąć obce ciało rogiem czystej chusteczki. Jeżeli to się nie uda należy przepłukać oko przegotowaną wodą za pomocą strzykawki lub gumowej gruszki i ponownie próbować usunąć tkwiące ciało obce. W przypadku gdy nasze zabiegi nie przynoszą rezultatu trzeba zabrać psa do weterynarza.

UWAGA!
Niezależnie od tego, jakie będą wyniki podjętych przez Ciebie działań, po wypadku należy zwrócić się o pomoc do weterynarza!

-------------------------------------------------------------------------------------

Zadławienie

W przypadku zadławienia musimy przede wszystkim usunąć jego przyczynę.

W tym celu trzeba sprawdzić, czy w pysku nie znajduje się jakieś ciało obce i postarać się je wyjąć.

Wyciągnięcie języka z pyska może odsłonić tkwiący tam przedmiot, który należy usunąć, używając szczypiec lub palcami. Jeżeli to nie pomoże, a mamy do czynienia z małym psem należy unieść go za tylne nogi do góry i potrząsnąć nim kilkakrotnie. W przypadku gdy zwierzę nie oddycha przystępujemy do reanimacji.
--------------------------------------------------------------------------------------

Odmrożenie


Na odmrożenia narażone są psy pozostawione długi czas w temperaturze otoczenia poniżej zera stopni.

Najczęściej tego rodzaju uszkodzeniom ulegają peryferycznie położone części ciała tj. uszy, ogon, palce, oraz moszna. Skóra w miejscu odmrożonym jest zimna, blada i traci czucie.

Jak pomóc zwierzęciu?

W przypadku, gdy pies jest mokry należy go osuszyć i owinąć w koc. Odmrożone części ciała dobrze jest ogrzać w kąpieli (woda lekko ciepła).

Uwaga: kąpieli w gorącej wodzie (o temperaturze ok. 40 stopni) nie wolno stosować w żadnym wypadku!

Gdyby doszło do złuszczania naskórka, można zastosować krem z antybiotykiem. Jeżeli mimo udzielonej pomocy skóra pozostaje blada, zimna i niewrażliwa na dotyk - trzeba skonsultować się z lekarzem weterynarii.
-----------------------------------------------------------------------------------

Złamanie


Złamania to jedno z najczęściej spotykanych następstw urazów u małych zwierząt. Jak większość urazów, złamanie powoduje nie tylko przerwanie ciągłości tkanki kostnej, ale również szereg zaburzeń ogólnych. Złamania to jedno z najczęściej spotykanych następstw urazów u małych zwierząt. Jak większość urazów, złamanie powoduje nie tylko przerwanie ciągłości tkanki kostnej, ale również szereg zaburzeń ogólnych.

Jakie objawy obserwujemy przy złamaniu?
ból
obrzęk
zniekształcenie, podkurczenie kończyny
ograniczenie lub brak ruchu

Złamanie kręgosłupa
Złamanie na odcinku dolnym lub środkowym:
pies nie może poruszać tylnymi łapami, szczypanie opuszków palców tylnych kończyn nie powoduje ich cofania ( brak czucia )
złamanie na odcinku szyjnym :
pies nie porusza przednimi ani tylnymi kończynami.

Aby udzielić psu pomocy ułóż go delikatnie na kocu i przewieź do weterynarza.

Złamanie kończyny

Unieruchom złamaną kończynę zakładając opatrunek : miejsce złamania oraz powyżej i poniżej niego owiń warstwą waty opatrunkowej. Jako kolejną warstwę opatrunku załóż bandaż gazowy. Na koniec na całą warstwę opatrunku załóż bandaż elastyczny. Natychmiast zawieź psa do weterynarza!

Złamanie miednicy

Możemy podejrzewać że mamy do czynienia z tym rodzajem złamania , gdy pies stara się nie opierać na tylnych łapach, bądź stąpa na nich z wysiłkiem. Przy tym rodzaju złamania nie zakładamy żadnego opatrunku. Należy ograniczyć poruszanie psa i zawieź go do weterynarza.

UWAGA!
Niezależnie od tego, jakie będą wyniki podjętych przez Ciebie działań, po wypadku należy zwrócić się o pomoc do weterynarza!

---------------------------------------------------------------------------------

Krwawienie

W zależności od rodzaju krwawienia, różne są tez sposoby jego tamowania.
w przypadku gdy krew sączy się z rany, wystarcz przyłożyć gazik na kilka sekund i przycisnąć palcami. Jeżeli krwawienie powróci należy powtórzyć tę czynność.
gdy strumień wypływającej krwi jest duży, należy na ranę położyć gazik, a następnie obandażować na ok. 30 minut.
jeżeli krew wypływa z rany gwałtownie, pulsując, należy ucisnąć krwawiące miejsce gazikiem, oraz owinąć bandażem elastycznym. Postaraj się unieruchomić psa i zawieź go do weterynarza.
Zdarza się że źródło krwotoku jest niedostępne, w takiej sytuacji aby ograniczyć krwawienie należy zastosować okład z lodu.

Jeżeli występuje silne krwawienie należy je powstrzymać, jest jednak kilka typów krwawień i postępuje się z nimi w określony sposób:
Duża rozległa rana – uciska się czysta chusteczką lub innym kawałkiem materiału. Najlepiej dodatkowo zabandażować ranę.
Silne krwawienie tętnicze (krew jasnoczerwona) jeżeli jest to rana łapy przedniej należy wówczas ucisnąć tętnicę ramienną, jeżeli tylniej tętnicę udową. Ważne jest, aby dodatkowo nałożyć opaskę uciskową pomiędzy sercem z raną. Do tego celu można zastosować tasiemkę, bandaż, sznurowadło, pasek lub cokolwiek, co mamy pod ręką. Ważne jest aby co ½ godziny rozluźniać na chwilę opaskę.
Silne krwawienie żylne (krew ciemnoczerwona) należy ucisnąć żyłę w odległości 5-7 centymetrów poniżej rany (w stronę końca kończyny). Jest to bardzo ważne, gdyż żyłą krew wraca do serca i uciskanie powyżej rany w przypadku krwotoku żylnego nic nie da. Do ucisku można użyć tasiemki, bandaża, sznurowadła z kawałkiem patyka lub ołówka, który pomoże nam skręcać opaskę aż do momentu, gdy krew przestanie płynąć.

Pamiętaj: W przypadku założenia bandaża elastycznego zawsze trzeba kontrolować stan kończyny poniżej bandaża. Jeżeli wystąpi oziębienie, opuchnięcie, bądź niewrażliwość na uszczypnięcie należy niezwłocznie zdjąć bandaż i założyć go luźniej.

---------------------------------------------------------------------------------------

ZATRZYMANIE ODDYCHANIA U PSA


Jeżeli Twój pies przestał oddychać, musisz działać bardzo szybko...

Przede wszystkim należy sprawdzić czy przepływ powietrza nie został zatamowany przez ciało obce.

Jak usunąć tego typu przeszkodę?

Jeżeli pies jest mały możesz unieść go za tylne nogi do góry i potrząsnąć nim kilka razy.

Jeżeli pies jest duży połóż go na boku i postaraj się usunąć ciało obce używając np. długich szczypiec.

Jeśli ciało obce nie jest przyczyną zatrzymania oddychania należy zastosować

Sztuczne oddychanie metodą usta - nos

• połóż psa na prawym boku, z głową odchyloną do tyłu i zamkniętym pyskiem

• wdmuchnij w nos psa powietrze sześć razy. Pamiętaj aby siłę wdmuchnięć dostosować do wielkości psa.

• jeśli oddech powrócił, uważnie obserwuj stan psa.

• jeżeli nie doszło do przywrócenia oddychania, zastosuj metodę usta - nos z częstotliwością 1wdech co 3 sekundy, czyli 20 wdechów na minutę.

• jeżeli oddychanie nie zostanie przywrócone w ciągu 10 minut, dziąsła i język są sine, źrenice rozszerzone i brak odruchu mrugania, można przyjąć że pies jest martwy.


ZATRZYMANIE AKCJI SERCA


• połóż psa na prawym boku

• jeżeli udzielasz pomocy dużemu psu; połóż nadgarstek dłoni za lewym łokciem psa, między trzecim, a szóstym żebrem

• jeśli pies jest mały: kciuk ręki umieść po prawej stronie klatki piersiowej, a palce pozostałe oprzyj po przeciwnej stronie, między trzecim, a szóstym żebrem, zaraz za lewym łokciem.

• wykonaj 10 szybkich ucisków

• jeżeli doszło do odnowienia akcji serca obserwuj stan psa.

• w przypadku gdy akcja serca nie powróciła kontynuuj masaż serca z częstotliwością 10 ucisków co 6 sekund.

• jeżeli w ciągu 10 minut akcja serca nie powróci, dziąsła i język są sine, źrenice rozszerzone i brak odruchu mrugania, można przyjąć, że pies jest martwy.

ZATRZYMANIE ODDECHU I AKCJI SERCA.

Należy wykonać zarówno masaż serca jak i sztuczne oddychanie metodą usta - nos:

• zrób 10 szybkich ucisków na serce, a następnie 2 wdechy do nosa. Zabieg ten należy powtarzać z częstotliwością 10 -12 razy na minutę.


REANIMACJA - PIERWSZA POMOC (PSY)
Autor: Redakcja Animalia.pl, 2006-11-30

Zatrzymanie krążenia to inaczej zaprzestanie bicia serca jak i oddychania. W takiej sytuacji człowiek musi działać bardzo szybko by uratować swojego ulubieńca. Powinien natychmiast wezwać weterynarza i od razu rozpocząć reanimację. Prawidłowa ilość oddechów jak i prawidłowy puls został omówiony w artykule Zdrowy Pies.
Przed przystąpieniem do reanimacji należy psu zdjąć obrożę, otworzyć pysk, wyciągnąć język, a następnie ułożyć go na prawym boku. Przy pomocy dłoni uciskamy klatkę piersiową za kością ramieniową psa (między trzecim a szóstym żebrem).
Jeżeli piesk jest malutki, należy umieścić kciuk jednej ręki po prawej stronie klatki piersiowej a pozostałe palce po lewej stronie tuż za lewym łokciem i w ten sposób uciskać klatkę piersiową. Ucisk należy wykonywać co około 5 sekund.
Reanimując psa wykonujemy 15 ucisków i 2 wdechy. Sztuczne oddychanie wykonuje się metodą usta – nos. Należy się jednak upewnić, że tchawica jest drożna. Jeżeli w pysku znajduje się ciało obce należy je wcześniej usunąć. Nacisk oraz ilość powietrza wdmuchiwaną do nosa psa musimy dostosować do jego wielkości
. Należy kontrolować puls i obserwować czy oddech i bicie serca wróciło do normy. Jeżeli w ciągu 10 sekund pies nadal nie oddycha i serce mu nie bije to należy wznowić reanimację. Jeżeli tak to powinniśmy jak najszybciej zabrać go do weterynarza.

----------------------------------------------------------------------------------

Zapaść i Szok (Pies)

Wstrząs następuje wtedy, kiedy dochodzi do silnych zaburzeń (niewydolności) krążenia, które mogą zagrażać życiu. Krew zaopatruje w tlen przede wszystkim najważniejsze organy (mózg, płuca, serce). Ten stan może utrzymywać się jednak jedynie przez pewien czas. Przy długotrwałym wstrząsie dochodzi końcowo do całkowitego zatrzymania krążenia.

Przyczyny:

obfite krwawienie
utrzymujące się biegunki lub wymioty (prowadzące do odwodnienia organizmu)
ekstremalny strach, lęk
wypadek
udar cieplny

Objawy zaburzeń krążenia

postępująca bezwładność ciała, luźne mięśnie
zwiększająca się częstotliwość uderzeń pulsu przy równoczesnym wyraźnym osłabnięciu intensywności pulsu (puls jest coraz słabiej wyczuwalny)
nieregularne bicie serca
wzrost częstotliwości oddychania (płytkie, szybkie oddechy)
bladość dziąseł, zabarwienie języka lekko niebieskawe (słabe dotlenienie organizmu), bladość spojówki, w normalnych warunkach powinna być bladoróżowa
niska temperatura organizmu

W przypadku wystąpienia wstrząsu i zaburzeń krążenia zwierze powinno być JAK NAJSZYBCIEJ ZABRANE DO LEKARZA WETERYNARII, który będzie mógł podjąć odpowiednie działania.

Co może zrobić właściciel psa przed udaniem się do lecznicy weterynaryjnej lub wezwaniem lekarza?
uspokoić zwierzę i przykryć je kocem, aby uniknąć wyziębienia organizmu
zwierzaka należy położyć w ten sposób, aby jego tylna część ciała znajdowała się wyżej, np. podkładając pod zad i tylne nogi zwierzęcia poduszkę. W ten sposób zwiększymy dopływ krwi do takich narządów wewnętrznych, jak sercem płuca i mózg. Jeśli jednak zmiana pozycji wywołuje gwałtowny ból i zdenerwowanie zwierzęcia, nie należy zmieniać jego ułożenia
ewentualne występujące krwawienia należy zatamować przy pomocy kompresu lub w przypadku jego braku mocno ucisnąć ranę ręką.
w razie potrzeby należy wykonać masaż serca i sztuczne oddychanie

Przy przenoszeniu naszego pupila (np. w celu transportu do lecznicy weterynaryjnej) należy być bardzo wyczulonym na zmiany pozycji i ułożenia psa, ponieważ mogą one dodatkowo osłabić obieg krwi.

--------------------------------------------------------------------------------

Apteczka

Każdy odpowiedzialny miłośnik zwierząt powinien mieć w domu, na większych wyprawach, wakacjach, wystawie, i w innych sytuacjach apteczkę, w której znajdą się środki niezbędne do udzielenia pierwszej pomocy w razie wypadku. Apteczka zajmuje niewiele miejsca a w różnych sytuacjach, nawet krytycznych, może pomóc twojemu czworonogowi zanim dotrzesz z nim do weterynarza.


Wyposażenie apteczki

Jedną z gotowych apteczek dla zwierząt oferuje Trixie.
Niezbędnik przygotowany przez tą firmę składa się z:

zapinanej na suwak saszetki, do której można schować wszystkie potrzebne przedmioty
sterylnego kompresu na rany (rozmiar 10 x 10 cm)
bandażu opatrunkowego ze sterylnym kompresem na rany, do umocowania na zranionym miejscu
opaski z gazy (6 x 4 cm), umożliwiającej założenie opatrunku
rolki plastra (1m x 1.25 cm), pozwalającej umocować bandaż oraz chronić opatrunek przed wilgocią, lub przed zerwaniem go przed zwierzę
dwóch sztuk chusteczek nasączonych alkoholem, do dezynfekcji drobnych ranek lub miejsc po kleszczach
strzykawki 20 ml, do podawania medykamentów w płynie lub rozpuszczalnych w wodzie, lub przemywania wybranych miejsc (jama ustna po zatruciu itp.)
pęsety plastikowej do usuwania drobnych ciał obcych (kawałeczki szkła, żądła owadów)
jednej pary wytrzymałych, lateksowych rękawiczek (dla ochrony własnej)
grzebienia przeciw insektom
uchwytu do usuwania kleszczy
mocnej linki (do zablokowania pyska psa przed ugryzieniem).

Apteczkę warto uzupełnić także o małe nożyczki z zaokrąglonymi końcami, termometr, wodę utlenioną, maść antyseptyczną oraz telefon do całodobowej kliniki weterynaryjnej.
 
 
Misiaczek Wysłany: 2010-03-28, 22:36   

Forumowy wyjadacz
www.petycje.pl


Wiek: 37
Dołączyła: 26 Gru 2009
Posty: 2506
Skąd: niewazne
Bardzo dobry temat :ok: :clap:






 
 
Alma_ Wysłany: 2010-09-28, 09:24   

Starsza Kobieta


Dołączył: 03 Wrz 2008
Posty: 4490
Koty:

Cytat:
Każdy, kto jest opiekunem zwierzęcia, może być w dowolnym momencie postawiony w sytuacji, w której będzie musiał udzielić pomocy czworonogowi. Wypadków nie zawsze da się uniknąć i kiedy do nich dochodzi, z reguły okazuje się, że nie mamy potrzebnej wiedzy, doświadczenia, ani niezbędnych środków: materiałów opatrunkowych, dezynfekcyjnych itp. Dlatego szczególnie ważnym jest, aby poznać zasady pierwszej pomocy udzielanej psom i kotom.

Krótki poradnik, który będziemy publikować systematycznie w odcinkach będzie miał na celu przybliżenie najważniejszych zasad udzielania pomocy w nagłych sytuacjach. Postaramy się przekazać kilka najważniejszych informacji, którymi kierując się należy regularnie kontrolować stan zdrowia swojego pupila, a także doradzimy, jak skompletować podręczną apteczkę, jak zachować się w sytuacjach groźnych, jak i tych mniej zagrażających życiu, ale wymagających naszej ingerencji i pomocy.

Najważniejsze zasady pierwszej pomocy zwierząt są takie same jak w przypadku ludzi z jedną małą różnicą. W większości miast polski nie istnieje karetka pogotowia dla zwierząt. Najprawdopodobniej to ty będziesz musiał udzielić pierwszej pomocy swojemu pupilowi. Nie zawsze będziesz mógł liczyć na pomoc innych ludzi. Dlatego należy:
# Przede wszystkim zachować spokój.
# Działać rozważnie i jak najszybciej zaprowadzić zwierzę do weterynarza, jeżeli jest to niemożliwe wezwać weterynarza na miejsce wypadku.
# Przenieść zwierzę w bezpieczne miejsce starając się przy tym nie pogorszyć jego kondycji.
# W razie potrzeby podtrzymać podstawowe funkcje życiowe.
# Przeciwdziałać bólowi na tyle ile jest to możliwe.
# Pamiętać, że zwierzę w szoku może ulec panice i reagować agresywnie. Należy zatem bezwarunkowo pamiętać o zapewnieniu sobie bezpieczeństwa - nawet wtedy jeśli dobrze znamy czworonoga (a szczególnie w przypadku, gdy mamy do czynienia ze zwierzęciem obcym, np. potrąconym przez samochód). Zalecana jest obecność pomocnika, który może dodatkowo przytrzymać zwierzaka. Dodatkowo pysk psa można przewiązać mocną linką, co powinno pozwolić uniknąć pogryzienia. Nie wolno używać linki ani zaciskać pyszczka, gdy podejrzewamy że zwierze może mieć problemy z oddychaniem.

Części naszego poradnika zawierać będą jedynie PODSTAWOWE informacje. W żadnym wypadku nie należy traktować poradnika jako wytycznych dotyczących samodzielnego leczenia zwierząt po wypadkach, urazach itp. Jeśli masz pytania, i chcesz rozszerzyć swoją wiedzę, zadaj pytanie na forum naszemu specjaliście.

Aby móc stwierdzić odstępstwo od pewnych norm zdrowia naszego kota, takich jak ilość oddechów, puls, czy temperatura, musimy nauczyć się obserwować zdrowe zwierzę i nauczyć się sprawdzania oznak jego złego samopoczucia. Sprawdzając puls, ilość oddechów oraz temperaturę zwierzęcia nabędziemy pewnego doświadczenia i rutyny, które z pewnością mogą zaprocentować w sytuacji szczególnej - wypadku, zasłabnięcia zwierzęcia, ataku padaczki, udaru itp. Jeśli przyzwyczaimy naszego zwierzaka do tego typu zabiegów, będzie ono znało i ufało naszemu zachowaniu. W przypadku wystąpienia prawdziwego zagrożenia, kot nie powinien zatem reagować strachem lub agresją.

Nasz zwierzak nie powie nam co mu dolega czy coś go boli. To my musimy poznać jego normalne zachowanie i obserwować jego zmiany, aby móc na czas odpowiednio zareagować. Pomocne przy tym będą codzienne obserwacje następujących zachowań, na które należy zwracać szczególną uwagę. Są to:
# Zmiany w zachowaniu zwierzęcia
# Zmiany temperatury, ilości oddechów, pulsu
# Zmiany w dźwiękach jakie wydaje (piszczenie, chrząkanie, kasłanie)
# Zmiany w poruszaniu się zwierzęcia (utykanie, problemy z wstawaniem, itp)
# Zmiany ilości oddawanego moczu i kału
# Zmiany w apetycie (strata apetytu lub jego wzmożenie, wzmożone pragnienie lub jego zmniejszenie)
# Zmiany wagi ciała

Ilość oddechów

Sprawdzamy obserwując ruchy klatki piersiowej. Prawidłowa ilość oddechów u kota to 20-40 na minutę. Ilość oddechów dotyczy wypoczętego, dorosłego zwierzęcia. Bezpośrednio po wysiłku, zabawie, spacerze, czy nawet podnieceniu wywołanym spotkaniem innego osobnika swojego gatunku, ilość oddechów może być wyższa, jednak po pewnym czasie wraca do normy.

Puls

Puls mierzy się na wewnętrznej stronie uda zwierzęcia (mniej więcej w połowie długości kości udowej), dobrze jest w tym celu nakłonić zwierzaka do przyjęcia pozycji leżącej. Uwaga! Puls sprawdzamy zawsze palcem wskazującym i środkowym (nie należy sprawdzać pulsu kciukiem, który ma własne tętno, mogące utrudnić nam sprawdzenie ilości uderzeń pulsu).
Prawidłowa ilość uderzeń serca na minutę to 80-140 u kota (u młodych zwierząt więcej). U zwierząt zdenerwowanych tętno jest przyspieszone i nieregularne.

Temperatura

Temperaturę mierzy się w odbycie zwierzęcia. Należy powlec końcówkę termometru wazeliną i delikatnie wsunąć (nie głęboko!) do odbytu i przytrzymać go około 3 minut. Jest to zabieg nieprzyjemny dla zwierzęcia i dlatego należy zachować wyjątkową ostrożność. Zwierzę, które się szarpie może złamać termometr i skaleczyć się. Najbezpieczniej jest mierzyć temperaturę, gdy zwierzę leży, ponieważ można go wtedy przytrzymać. Cały ten zabieg wymaga wprawy i wyczucia, dlatego jeśli mamy możliwość zaopatrzyć się w termometr dotykowy, w którym temperaturę mierzymy przez zetknięcie termometru ze skórą, będzie to o wiele lepszym rozwiązaniem.
Temperatura zdrowego kota waha się między 38 a 39.3 stopni Celsjusza. U kociąt temperatura może być nawet o pół stopnia wyższa. Każde odstępstwo od normy (gorączką jak i zbyt niska temperatura) należy skonsultować z weterynarzem.

Każdy odpowiedzialny miłośnik zwierząt powinien mieć w domu, na większych wyprawach, wakacjach, wystawie, i w innych sytuacjach apteczkę, w której znajdą się środki niezbędne do udzielenia pierwszej pomocy w razie wypadku. Apteczka zajmuje niewiele miejsca a w różnych sytuacjach, nawet krytycznych, może pomóc twojemu czworonogowi zanim dotrzesz z nim do weterynarza.

Wyposażenie apteczki

Jedną z gotowych apteczek dla zwierząt oferuje Trixie.
Niezbędnik przygotowany przez tą firmę składa się z:

# zapinanej na suwak saszetki, do której można schować wszystkie potrzebne przedmioty
# sterylnego kompresu na rany (rozmiar 10 x 10 cm)
# bandażu opatrunkowego ze sterylnym kompresem na rany, do umocowania na zranionym miejscu
# opaski z gazy (6 x 4 cm), umożliwiającej założenie opatrunku
# rolki plastra (1m x 1.25 cm), pozwalającej umocować bandaż oraz chronić opatrunek przed wilgocią, lub przed zerwaniem go przed zwierzę
# dwóch sztuk chusteczek nasączonych alkoholem, do dezynfekcji drobnych ranek lub miejsc po kleszczach
# strzykawki 20 ml, do podawania medykamentów w płynie lub rozpuszczalnych w wodzie, lub przemywania wybranych miejsc (jama ustna po zatruciu itp.)
# pęsety plastikowej do usuwania drobnych ciał obcych (kawałeczki szkła, żądła owadów)
# jednej pary wytrzymałych, lateksowych rękawiczek (dla ochrony własnej)
# grzebienia przeciw insektom
# uchwytu do usuwania kleszczy
# mocnej linki (do zablokowania pyska psa przed ugryzieniem).

Apteczkę warto uzupełnić także o małe nożyczki z zaokrąglonymi końcami, termometr, wodę utlenioną, maść antyseptyczną oraz telefon do całodobowej kliniki weterynaryjnej.


Zatrzymanie krążenia to inaczej zaprzestanie bicia serca jak i oddychania. W takiej sytuacji człowiek musi działać bardzo szybko by uratować swojego ulubieńca. Powinien natychmiast wezwać weterynarza i od razu rozpocząć reanimację. Prawidłowa ilość oddechów jak i prawidłowy puls został omówiony w artykule Zdrowy Kot. Przed przystąpieniem do reanimacji należy kotu zdjąć obrożę, otworzyć pysk, wyciągnąć język, a następnie ułożyć go na prawym boku. Przy pomocy dłoni uciskamy klatkę piersiową za kością ramieniową kota (między trzecim a szóstym żebrem). Jeżeli kotek jest mały, należy umieścić kciuk jednej ręki po prawej stronie klatki piersiowej a pozostałe palce po lewej stronie tuż za lewym łokciem i w ten sposób uciskać klatkę piersiową. Ucisk należy wykonywać co około 5 sekund. Reanimując kota wykonujemy 10 ucisków i 2 wdechy. Sztuczne oddychanie wykonuje się metodą usta – nos. Należy się jednak upewnić, że tchawica jest drożna. Jeżeli w pyszczku znajduje się ciało obce należy je wcześniej usunąć. Nacisk oraz ilość powietrza wdmuchiwaną do nosa kota musimy dostosować do jego wielkości. Jeżeli w ciągu 10 sekund kot nadal nie oddycha i serce mu nie bije to należy wznowić reanimację. Jeżeli tak powinniśmy jak najszybciej zabrać go do weterynarza.


Wychłodzenie

Wychłodzeniu może ulec kot, który nawet przez chwilę przebywał w lodowatej wodzie, lub siedział na deszczu w wietrzny dzień. Na wychłodzenia najbardziej narażone są koty o krótkich sierści pozbawionej podszerstka oraz kocięta i koty stare.

Działania, które powinien podjąć właściciel zwierzęcia:

# jeżeli kot jest mokry to należy go starannie i mocno wysuszyć ręcznikiem
# należy natychmiast okryć go ciepłymi kocami, tak aby powoli ogrzewał się i dochodził do siebie.
# kociaka oraz małe kotki można wsadzić pod bluzkę, tak aby ogrzewały się pod wpływem temperatury naszego ciała.
# podać kotu ciepłe płyny, ciepłe jedzeni – nie gorące!
# jeżeli temperatura spadła znacznie poniżej normy należy bezzwłocznie udać się do weterynarza


Odmrożenia

Szczególnie narażone na odmrożenia są te części ciała, które mają ubogą tkankę tłuszczową znajdującą się pod warstwą skóry, takie jak kończyny, uszy, końcówki ogonów, w samców również jądra.

Odmrożenia podobnie jak oparzenia dzielone są na stopnie, zależne od rozległości uszkodzeń tkanki:

# odmrożenia pierwszego stopnia: zmiana koloru skóry, obrzęk, pieczenie i ból
# odmrożenia drugiego stopnia: obrzęk i opuchlizna, pojawiają się wypełnione płynem pęcherze, może towarzyszyć temu utrata czucia
# odmrożenia trzeciego i czwartego stopnia wiążą się z obumieraniem tkanek. Zagrożenie dla życia występuje rzadziej niż przy oparzeniach, może jednak do niego dojść.

Działania, które powinien podjąć właściciel zwierzęcia:

# należy ogrzać dotkniętą odmrożeniem część ciała. Do tego celu dobrze nadaje się ciepła woda lub grzejące kompresy. Nie wolno używać do tego celu gorącej wody! Rozgrzewać należy stopniowo, aby uniknąć nagłej zmiany temperatury – szoku.
# jeżeli dodatkowo cały kot jest wyziębiony, należy natychmiast okryć go ciepłymi kocami, tak aby powoli ogrzewał się i dochodził do siebie.
# podać kotu ciepłe płyny, ciepłe jedzeni – nie gorące!
# jeżeli temperatura spadła znacznie poniżej normy należy bezzwłocznie udać się do weterynarza


Hipotermia

Jeżeli kot przebywał na mrozie zbyt długo jego temperatura znacznie spadła to może popaść w hipotermię. Objawia się ona między innymi: dreszczami, dezorientacją, utratą przytomności, płytkim oddechem.

Działania, które powinien podjąć właściciel zwierzęcia:

# kota należy okryć ciepłymi kocami, tak aby powoli ogrzewał się i dochodził do siebie
# zając się ewentualnymi odmrożeniami. Do tego celu dobrze nadaje się ciepła woda lub grzejące kompresy. Nie wolno używać do tego celu gorącej wody! Rozgrzewać należy stopniowo, aby uniknąć nagłej zmiany temperatury – szoku.
# jak najszybciej zabierz kota do weterynarza


Oparzenia

Mały kociak a nawet i dorosły potrafi wsadzić swój nos dosłownie wszędzie i spowodować tym wiele szkód. Zwierzaki to takie małe dzieci, przy których trzeba mieć oczy dookoła głowy. Zwisający kabel od żelazka, który właśnie się studzi to świetna zabawka, tak samo jak kabel od czajnika elektrycznego... Każdy z nas musi być przygotowany na udzielenie pierwszej pomocy w przypadku poparzenia naszego czworonoga.

Co może spowodować oparzenia:

# Ogień - zazwyczaj zwierzęta instynktownie unikają go i takie poparzenia zdarzają się niezwykle rzadko
# Woda – wrząca woda z elektrycznego czajnika, czy też zbyt ciepłe jedzenie podane pupilowi
# Olej – koty lubią towarzyszyć nam w kuchni podczas gotowania (a nuż coś im skapnie), należy być ostrożnym aby gorący olej z patelni nie prysną na naszego pupila
# Chemiczne poparzenia – pamiętajmy aby wszystkie środki czystości były trzymane z dala od naszych zwierząt! Poparzenia chemiczne są niezwykle niebezpieczne!
# Porażenia prądem – koty często gryzą różnego rodzaju kable, co może doprowadzić do porażenia prądem i poparzeń najczęściej pyska.
# Błyskawica – wypadki, gdy kot zostanie uderzony błyskawicą są bardzo rzadkie, ale i taką ewentualność należy brać pod uwagę.
# Oparzenia słoneczne – najczęściej pojawiają się na nosach i końcówkach uszu naszych kotów oraz u kotów o jasnej sierści, którym z róznych przyczyn przycina się krótko sierść na lato.

Oparzenia dzielone są na stopnie, zależne od rozległości uszkodzeń tkanki:

# oparzenia pierwszego stopnia: zaczerwieniona skóra, czasem niewielka opuchlizna na ciele kota
# oparzenia drugiego stopnia: uszkodzenia głębszych tkanek, rumień skóry, obumarcie jej zewnętrznej części, włosy pozostają nieuszkodzone
# oparzenia trzeciego stopnia: zniszczeniu ulegają głębokie tkanki skóry wraz ze strukturami dodatkowymi, często uszkodzone są mięśnie znajdujące się pod skórą, często ze względu na rozległe uszkodzenia brak jest reakcji bólowej
# oparzenia czwartego stopnia: głębokie uszkodzenia skóry oraz leżących pod nią struktur: mięśni, kości, ścięgna

W przypadku oparzeń ważny jest ich nie tylko stopień, ale i rozległość powierzchni, na której występują. Przy bardzo dużej rozległości oparzeń drugiego stopnia może dojść do zagrożenia życia z powodu niewydolności krążenia.

Działania, które powinien podjąć właściciel zwierzęcia:

# Oparzenia należy jak najszybciej oziębić za pomocą chłodnej wody i namoczonego ręczniczka (należy jednak uważać, aby przy tym nie wyziębić zwierzaka).
# Jeśli oparzenia są nieznaczne i zajmują niedużą powierzchnię, wystarczy nałożyć na nie chłodzącą maść na poparzenia.
# Należy podać kotu do picia dużo płynów
# Jeśli oparzenia wyglądają na poważniejsze lub uszkodzeniu uległa duża część skóry, należy niezwłocznie udać się do lekarza weterynarii.

Oparzenia Chemiczne:

# Aby zneutralizować działanie jakiegoś kwasu, z którym miał kontakt nasz kot, należy natychmiast obficie opłukać to miejsce przy pomocy mieszaniny 4 łyżeczek sody oczyszczonej zmieszanej z litrem wody.
# Jeżeli nasz kot miał styczność z zasadą należy jej działanie natychmiast obficie zneutralizować przy pomocy niewielkiej ilości octu zmieszanego z wodą.
# Zabrać kota do weterynarza
# Pamiętajmy aby mieć na sobie gumowe rękawiczki pomagając kotu, który został poparzony chemikaliami, aby zabezpieczyć swoją skórę przed ich szkodliwym działaniem

Porażenia prądem lub uderzenie przez błyskawicę:

# Zanim zaczniemy ratować naszego kota, należy usunąć, odciąć dopływ prądu, który spowodował porażenie
# Sprawdź, czy serce kota bije normalnie i czy jego oddech nie jest zaburzony. Jeżeli serce przestało bić wykonaj jego masaż.
# Obejrzyj jego pysk czy porażenie spowodowało poparzenia, jeżeli tak ozięb pysk kota chłodną wodą lub przyłóż namoczony ręcznik
# Natychmiast zabierz kota do weterynarza


Ukąszenia, użądlenia

Zbliża się lato, a także okres pojawienia się dużej ilości owadów i innych zwierząt. Ładna pogoda sprzyja kotom przesiadywaniu w ogrodzie, czy też w innych miejscach, gdzie znajdują się nie tylko one, ale także pszczoły, a nawet i węże. Musimy być przygotowani na udzielenie ewentualnej pomocy poszkodowanemu zwierzęciu.

Ugryzienia i ukąszenia przez insekty, czy jadowite zwierzęta są dość trudne do znalezienia na skórze. Występują jednak najczęściej w okolicy głowy lub łap kota.

Ukąszenia owadów:

Pojedyncze użądlenie pszczoły lub osy z reguły nie bywa niebezpieczne dla zwierzęcia. W okolicy użądlonego miejsca dochodzi do zaczerwienienia skóry i opuchlizny. Użądlone miejsce może swędzieć i boleć, jednak po kilku dniach ból i świąd mijają.

Niektóre użądlenia mogą być groźne ze względu na jad, który dostaje się do ranki, a który może wywoływać reakcje uczuleniowe. W przypadku objawów uczulenia należy udać się niezwłocznie do lekarza weterynarii. Należy go również odwiedzić, jeśli zwierzę zostało użądlone w okolicach pyska, języka lub gardła (ze względu na opuchliznę może dojść do problemów z oddychaniem).

Wyjątkową sytuacją jest wystąpienie po użądleniu tzw. szoku anafilaktycznego, będącego skrajnie silną reakcją alergiczną. Zwierzę może zareagować nawet na jedno uczulenie bezdechem, zaburzeniami krążenia (włącznie ze spadkiem ciśnienia krwi nawet do zera), jeśli zauważymy po ukąszeniu przez owada jakiekolwiek niepokojące objawy, należy niezwłocznie udać się do lekarza weterynarii.

Działania, które powinien podjąć właściciel zwierzęcia:
Po ukąszeniu przez owada w ciele kota może pozostać żądło, które należy usunąć. Jeżeli uda nam się je zlokalizować to należy pamiętać, że nie wolno go wyciskać. Należy go zdrapać, podważając paznokciem. Wyciskanie powoduje uwolnienie do organizmu kota dodatkowych ilości jadu z żądła, co prowadzi do jeszcze silniejszej opuchlizny, świądu i bólu, a także może doprowadzić do wystąpienia silnej reakcji uczuleniowej. Żądło można również usunąć pensetą, jeśli ta jest pod ręką. Miejsce użądlenia należy oziębić chłodnym kompresem lub poprzez nałożenie na nie chłodzącego żelu. Dobrze jest przypilnować, zwierzę aby nie lizało miejsca po użądleniu, jeśli to konieczne, to można na nie założyć zabezpieczający opatrunek. W razie jakichkolwiek niepokojących objawów należy udać się do weterynarza.

Ukąszenia węży:

Trudno jest zauważyć sam moment ukąszenia. Po ukąszeniu przez jadowitego węża na ciele kota pozostają dwa malutkie punkciki pozostawione przez zęby jadowe. W przypadku podejrzenia ukąszenia kota np. przez żmiję należy bezzwłocznie udać się do weterynarza aby ten mógł zaaplikować odpowiednią dawkę surowicy i leki wspomagające. Jad żmii jest bardzo niebezpieczny dla życia kota. Może on wywołać ślinotok, wymioty, obrzęk, ból itp.

Działania, które powinien podjąć właściciel zwierzęcia:
Zanim udamy się do weterynarza lub w drodze do niego należy nałożyć na ranę lodowy opatrunek, aby spowolnić krążenie krwi i rozprzestrzenianie się jadu. Można też założyć opaskę uciskową powyżej ukąszenia, co również spowolni rozprzestrzenianie się jadu.

Inne:

Zapewne nie raz podczas spacerów czy we własnym ogródku spotkaliśmy jeża. Możemy być pewni, że nasz wychodzący na zewnątrz kot również go spotkał. Nie należy jednak w miarę możliwości pozwolić kotu na zabawę z tym zwierzęciem, gdyż zarówno jedno jak i drugie może się mocno przy tym poranić. Kolce jeża są bardzo ostre a pyszczek kota bardzo delikatny. W przypadku mocnego poranienia należy udać się do weterynarza aby ten opatrzył rany.


Udar cieplny to skutek przegrzania organizmu. Koty nie są w stanie tracić nadmiaru ciepła z potem tak jak ludzie. Nasze zwierzaki chłodzą swoje ciało ziejąc. Niestety poprzez ziajanie koty również wydzielają ciepło, gdyż ich mięśnie pracują. Gdy zwierzak znajdzie się w otoczeniu, w którym panuje zbyt wysoka temperatura nie jest w stanie ochłodzić swojego organizmu i dostaje udaru cieplnego.

Na udar cieplny właściciele czworonogów muszą być szczególnie wyczuleni w lecie podczas podróży samochodem, pociągiem, czy też podczas spacerów. Temperatura w letnie miesiące może być miejscowo bardzo wysoka, co szybko może doprowadzić do udaru słonecznego. Nie wszyscy wiedzą, że na pozór niezbyt wysoka temperatura 25 stopni Celsjusza może być już zabójcza dla kota.

W upalne dni temperatura ciała kota bardzo szybko wzrasta, gdy zwierze przebywa w nasłonecznionym, dusznym miejscu. Należy pamiętać aby NIGDY nie zostawiać nawet na 5 minut naszego kotka samego w samochodzie. Zamknięty samochód pozostawiony na parkingu nagrzewa się w zastraszającym tempie i może być śmiertelną pułapką dla naszego pupila. Szczególnie narażone na udar cieplny są koty, które mają obfite futro.

Objawy udaru:
# pierwszym objawem udaru cieplnego jest gwałtowne ziajanie połączone ze ślinotokiem
# kot słabnie, traci przytomności
# występuje płytki i nieregularny oddech
# pojawia się szybki i słabo wyczuwalny puls
# sucha skóra warg
# wyraźny, ciemnoczerwony kolor języka i dziąseł
# wyraźnie wyczuwalna gorączka (wysoka temperatura ciała)
# mogą pojawić się biegunka i wymioty

Należy JAK NAJSZYBCIEJ UDAĆ SIĘ ZE ZWIERZĘCIEM DO LEKARZA WETERYNARII.

Działania, które powinien podjąć właściciel zwierzęcia:
# jak najszybciej przenieść czworonoga w chłodne miejsce
# oczyścić pysk ze śliny i pocierać głowę szmatką bądź gąbką zmoczoną chłodną wodą
# sprawdzać częstotliwość oddechów i puls
# ułożyć zwierzę w ten sposób, aby miało ono łatwy dostęp do świeżego powietrza
# należy rozpocząć ochładzanie organizmu. W tym celu można obłożyć łapy zwierzęcia namoczonymi w chłodnej, ale nie lodowatej wodzie szmatkami, lub delikatnie spryskując wodą. Lodowata woda może doprowadzić do szoku i w konsekwencji do pogorszenia się stanu zdrowia kota
# dajemy kotu wody aby mógł pić do woli.

Zapobieganie udarowi cieplnemu:
# nigdy nie zostawiamy kota samego w samochodzie, nawet gdy ten zaparkowany jest w cieniu i ma uchylone okno.
# nigdy nie pozostawiajmy zwierząt w upalne dni na powietrzu bez dostępu do wody i bez miejsca cienia gdzie mogłyby się schować przed prażącymi promieniami słonecznymi
# w upalne i słoneczne dni nie wypuszczamy kota na długie męczące spacery
# należy pamiętać, że zwierzęta młode i stare, zwierzęta chore na serce, takie które mają problemy z płucami są bardziej wrażliwe na wysoką temperaturę niż inne i na nie trzeba zwracać szczególną uwagę.
# niektóre rasy kotów o krótkich nosach takie jak kot perski, itp. są bardziej podatne na udar cieplne niż koty o dłuższych pyszczkach, którym łatwiej jest oddychać w upalne dni.


Otwarte zranienia
Zwykły spacer naszego czworonoga może niestety zakończyć się zranieniem czy to w wyniku walki psów, czy też np. przejściu po rozbitym szkle. Każdym nawet najdrobniejszym skaleczeniem czy zranieniem należy zająć się jak najszybciej. Im wcześniej zostanie ono oczyszczone i opatrzone tym szybciej i lepiej się zagoi.

Czynności, które należy przedsięwziąć, różnią się nieco w zależności od rodzaju zranienia:

Rany po ugryzieniach innych zwierząt

Rany po ugryzieniach innych zwierząt są różne. Mogą być szarpane, płytkie ale rozległe lub niewielkie i głębokie. Takie rany są zanieczyszczone przez ślinę zwierząt, oraz znajdujące się na ich kłach zarazki i inne zanieczyszczenia, które w skrajnym przypadku mogą doprowadzić do zatrucia krwi. Dlatego też tego typu obrażeń nie wolno lekceważyć i należy zawsze pokazać lekarzowi weterynarii, który może zapobiec ewentualnej infekcji i odpowiednio zabezpieczyć zranienie poprzez np. zszycie go.

Zadraśnięcia (uszkodzenia górnej warstwy naskórka)

Należy pozwolić tego typu zranieniom nieznacznie krwawić, co skutecznie pozwoli wypłukać zanieczyszczenia. Przy silnym zanieczyszczeniu trzeba ranę dodatkowo przepłukać i zdezynfekować. Tego typu uszkodzenia skóry goją się z reguły w ciągu kilku dni. Jeśli zwierzę wykazuje zainteresowanie zranieniem, można założyć na nie bandaż, lub zapobiec lizaniu skaleczenia przez założenie kołnierza weterynaryjnego.

Rany cięte (szczególnie w okolicach nóg zwierzęcia)

Tego typu zranienia powstają najczęściej wskutek kontaktu zwierzęcia z podłożem, na którym znajdowało się np. potłuczone szkło lub inne przedmioty o ostrych krawędziach. Ze względu na stały kontakt z podłożem i możliwości zanieczyszczenia rany trzeba położyć duży nacisk na zdezynfekowanie i opatrzenie uszkodzonego miejsca. Należy dokładnie sprawdzić, czy w łapę zwierzęcia nie pozostają wbite żadne ciała obce (np. resztki szkła) i ewentualnie usunąć je za pomocą pensety. W przypadku wystąpienia krwotoku należy przyłożyć gazik zamoczony w zimnej wodzie do rany a następnie założyć opaskę uciskową i natychmiast udać się do lekarza weterynarii. W przypadku mniejszego krwawienia można użyć gazika i zwykłego bandaża. Nie należy używać waty do tamowania krwotoków, gdyż jej kłaczki mogą przylgnąć do rany. Jeśli rana jest bardzo głęboka, należy udać się ze zwierzęciem do lekarza weterynarii, który zszyje ją lub w odpowiedni sposób zabezpieczy zranienie. Należy pamiętać aby ranę utrzymywać w czystości i podczas spacerów zabezpieczać ją przed podrażnieniem i zanieczyszczeniem zakładając odpowiedni opatrunek, lub specjalnego buta.


Zapaść i szok

Wstrząs następuje wtedy, kiedy dochodzi do silnych zaburzeń (niewydolności) krążenia, które mogą zagrażać życiu. Krew zaopatruje w tlen przede wszystkim najważniejsze organy (mózg, płuca, serce). Ten stan może utrzymywać się jednak jedynie przez pewien czas. Przy długotrwałym wstrząsie dochodzi końcowo do całkowitego zatrzymania krążenia.

Przyczyny:

# obfite krwawienie
# utrzymujące się biegunki lub wymioty (prowadzące do odwodnienia organizmu)
# ekstremalny strach, lęk
# wypadek
# udar cieplny

Objawy zaburzeń krążenia

# postępująca bezwładność ciała, luźne mięśnie
# zwiększająca się częstotliwość uderzeń pulsu przy równoczesnym wyraźnym osłabnięciu intensywności pulsu (puls jest coraz słabiej wyczuwalny)
# nieregularne bicie serca
# wzrost częstotliwości oddychania (płytkie, szybkie oddechy)
# bladość dziąseł, zabarwienie języka lekko niebieskawe (słabe dotlenienie organizmu), bladość spojówki, w normalnych warunkach powinna być bladoróżowa
# niska temperatura organizmu

W przypadku wystąpienia wstrząsu i zaburzeń krążenia zwierze powinno być JAK NAJSZYBCIEJ ZABRANE DO LEKARZA WETERYNARII, który będzie mógł podjąć odpowiednie działania.

Co może zrobić właściciel kota przed udaniem się do lecznicy weterynaryjnej lub wezwaniem lekarza?
# uspokoić zwierzę i przykryć je kocem, aby uniknąć wyziębienia organizmu
# zwierzaka należy położyć w ten sposób, aby jego tylna część ciała znajdowała się wyżej, np. podkładając pod zad i tylne nogi zwierzęcia poduszkę. W ten sposób zwiększymy dopływ krwi do takich narządów wewnętrznych, jak sercem płuca i mózg. Jeśli jednak zmiana pozycji wywołuje gwałtowny ból i zdenerwowanie zwierzęcia, nie należy zmieniać jego ułożenia
# ewentualne występujące krwawienia należy zatamować przy pomocy kompresu lub w przypadku jego braku mocno ucisnąć ranę ręką.
# w razie potrzeby należy wykonać masaż serca i sztuczne oddychanie

Przy przenoszeniu naszego pupila (np. w celu transportu do lecznicy weterynaryjnej) należy być bardzo wyczulonym na zmiany pozycji i ułożenia kota, ponieważ mogą one dodatkowo osłabić obieg krwi.


Pasożyty zewnętrzne
Pasożyty zewnętrzne mogą zaatakować nawet najbardziej wychuchanego, wypieszczonego czworonoga, niezależnie od tego jak bardzo dbamy o jego sierść. Jednym z najczęstszych kocich pasożytów jest pchła, która niestety może się przenieść na człowieka. Pchły chętnie żerują na naszych zwierzakach i mogą przysporzyć wielu problemów, dlatego też bardzo często należy kontrolować stan skóry i sierści naszego kota.

Pasożyty zewnętrzne, które mogą zagnieździć się na kocie:

# pchły – pchły mogą przedostać się na twojego pupila nie tylko z innego kota czy psa, ale także z otoczenia. Symptomem zapchlenia jest bardzo uporczywe drapanie. Najbardziej narażone na zapchlenie są koty długowłose. Pchły mogą przenosić tasiemce. Dorosłe pchły zazwyczaj gnieżdżą się w legowiskach zwierząt, w dywanach i w innych miejscach domowych. Na zwierzę wchodzą tylko gdy są głodne. Zwalczanie pcheł nie można ograniczyć tylko do pozbycia się ich z pupila przy pomocy środków przeciwpchelnych. Należy przede wszystkim pozbyć się ich z mieszkania lub z miejsca w którym przebywa kot. Jeżeli tego nie zrobimy możemy być pewni, że w krótkim czasie naszego kota znów zaatakują pchły. Dywany należy bardzo często odkurzać i często wymieniać worki w odkurzaczu, aby raz wciągnięte pchły nie rozprzestrzeniły się po mieszkaniu ponownie. Bardzo ważne jest też częste pranie i zmienianie legowiska kota. Nie można zapomnieć o starannym czyszczeniu drapaków.
# kleszcze – Wbijają się ostrym aparatem gębowym w skórę kota i wysysają jego krew. Kleszcze również roznoszą wiele chorób: np. Borelioze. Aby ich uniknąć należy stosować środki przeciwkleszczowe. Jeżeli jednak już kleszcz wbił się w nasze zwierzę należy go wyciągnąć przy pomocy np pętli do usuwania kleszczy.
# nużeniec – widoczny jedynie pod mikroskopem. Żeruje w mieszkach włosowych, powodując łysinki. Konieczna jest bardzo intensywna terapia. Nie leczony nużeniec nie tylko powoduje utratę włosa, ale także może doprowadzić do wyniszczenia organizmu.
# świerzbowce – to mikroskopijne roztocza, które chętnie wnikają w skórę, najczęściej w okolicach uszu i łokci. Wywołują dotkliwe swędzenie skóry, podrażnienia. Mogą przenosić się na człowieka. Niezbędna jest długotrwała kuracja przy pomocy specjalnych środków dostępnych u weterynarza.


Zatrucia mogą być bardzo niebezpieczna dla zdrowia a nawet i życia naszego pupila. Dochodzi do nich zazwyczaj przez nasze niedbalstwo, nieuwagę czy lekkomyślność a przecież koty to ciekawskie zwierzęta i lubią wtykać swój nos tam gdzie nie powinny. Nieodpowiednio zabezpieczone środki czystości, wyłożona przez ludzi trutka na szczury, płyn hamulcowy, rośliny, to tylko niektóre z substancji, które mogą być przyczyną poważnych zatruć. Posiadając zwierzę musimy zadbać o to, aby te substancje w otoczeniu i w zasięgu naszego pupila wyeliminować lub też porządnie zabezpieczyć.

Do zatruć u kotów dochodzi przeważnie ze strony przewodu pokarmowego, skóry i układu oddechowego.

Przykłady trujących substancji, z którymi można mieć do czynienia na co dzień:

# trutki na szczury i owady
# lekarstwa
# chemikalia używane w domu (środki czyszczące, odkażające)
# kwasy, zasady, farby, rozpuszczalniki
# trujące rośliny (np. cis, jukka, bluszcz, konwalia, jemioła)
# spaliny samochodu oraz gazy wydzielane przy paleniu ognia

Najczęstsze objawy zatruć:

# wymioty
# biegunka
# krew w moczu, stolcu
# ból brzucha
# problemy z oddychaniem i poruszaniem się
# ślinotok, drgawki
# utrata przytomności
# wysoka temperatura
# zapaść sercowa
# kichanie, kaszel

W przypadku podejrzenia zatrucia, nawet jeśli nie da się zaobserwować żadnych zewnętrznych objawów działania trujących substancji, należy zawsze jak najszybciej udać się do lekarza weterynarii. Jeśli jest to możliwe, do lecznicy należy dostarczyć próbkę środka, którym nasz kot mógł się zatruć. Dzięki temu weterynarz będzie wiedział jaki rodzaj odtrutki ma zastosować. Pamiętaj, że przy zatruciu każda minuta jest cenna. Nie czekaj więc długo z udzieleniem pierwszej pomocy swojemu kotu i nie zastanawiaj się czy jechać do weterynarza czy może jednak przeczekać.

Działania, które powinien podjąć właściciel zwierzęcia:

# Przy zatruciu oddechowym:
- należy jak najszybciej wynieść zwierzę z niebezpiecznego obszaru i zatroszczyć się o dopływ świeżego powietrza
- jak najszybciej udać się do weterynarza
# Przy zatruciu ze strony przewodu pokarmowego (przez połknięcie lub zlizanie przez zwierzę):
- należy powstrzymać zwierzę od dalszego zjadania trującej substancji
- przepłukać pysk i język zwierzęcia strumieniem czystej wody (przydatna będzie strzykawka). Jeśli trucizna znajduje się na sierści zwierzęcia, należy ją również spłukać (uważając, aby nie dostała się przy tym na inne części ciała).
- jak najszybciej skontaktować się z lekarzem weterynarii.
- jeżeli zwierzę wymiotuje należy zebrać w plastikowa torebkę wymiociny i zabrać ze sobą do weterynarza do zbadania.
# Przy zatruciu ze strony skóry:
- należy natychmiast zwierzę wstawić do wanny i dokładnie spłukać sierść przez co najmniej 10 minut, w celu usunięcia jak największej ilości trucizny.
- udać się jak najszybciej do weterynarza.

Co zrobić jeżeli weterynarz jest bardzo daleko lub jest nie osiągalny:

# Jeśli twój kot połkną lekarstwa, napił się odmrażacza czy skosztował innych trujących ale nie żrących substancji możesz zmusić go do wymiotów, co pomoże mu pozbyć się choć części trucizny z organizmu. Wymioty można spowodować podając kotu łyżkę stołową 3% wody utlenionej lub sody na każde 5 kg masy ciała.
# Jeśli twój pupil zjadł lub napił się czegoś żrącego (kreta do czyszczenia rur, nafty, itp) nie próbuj wywoływać wymiotów. Wymioty mogą jeszcze bardziej podrażnić przełyk i żołądek. W takim wypadku najlepiej jest podać coś, co zneutralizuje substancję żrącą. Jeżeli żrący środek jest zasadowy, to najlepiej zneutralizować go kwaśnym roztworem kilku łyżek np. soku cytrynowego zmieszanego z taką samą ilością wody. Substancje o odczynie kwaśnym neutralizujemy środkiem zasadowym np. mlekiem.

Jak zabezpieczyć zwierzę przed zatruciem:

# sprawdź czy kwiatki trzymane w domu i ogrodzie nie są trujące dla zwierząt
# podczas sprzątania domu środkami czystości uważaj aby twój pupil nie miał do nich dostępu. Nigdy nie zostawiaj ich otwartych na podłodze czy też szafkach. Po użyciu środka włóż go z powrotem do szafki, do której twoje zwierze nie ma dostępu.
# jeżeli wykładasz trutkę na szczury, mrówki, czy inne zwierzęta ustaw ją tak, aby twoje zwierze w żaden sposób do niej nie sięgnęło. Trutki na szczury mają wabiący koty zapach, dlatego należy je wyjątkowo dobrze zabezpieczać.
# nie podawaj swojemu kotu leków, których nie przepisał, nie polecił ci lekarz weterynarz. Nigdy nie przekraczaj zalecanej dawki. Wszystkie lekarstwa trzymaj w dobrze zamkniętej szafce lub szufladzie.
# nie pozostawiaj proszku do prania, płynu do płukania, itp rzeczy w miejscach dostępnych dla twojego kota. Wszystkie środki czystości muszą być zabezpieczone
# nie pozostawiaj w garażu płynu do spryskiwaczy, płynu do chłodnicy, benzyny, oleju, ani żadnych innych środków żrących, trujących, czyszczących, do których mogłyby się dobrać nasze zwierzęta.

źródło: http://animalia.pl/artyku...8&sub=16&page=5




 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  



forumla.pl - fora internetowe
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group